اولا اسلام در زمانی که اصولا برای زن چندان ارزشی قایل نبودند، شان انسانی قایل شده وشهادت و گواهی زن عادل را پذیرفته است .
ثانیا اصولا شهادت ( حق ) نیست، تا آن جا که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد محسوب شده است او را محروم ازحق تلقی کنیم بلکه شهادت ( تکلیف ) است . بنابراین در مواردی که شهادت زن مسموع نیست ، او (معاف) از تکلیف است و در نتیجه وظیفه اش نسبت به مرد سبک تر است.ثالثا عدم استماع و ارزش شهادت ، درموارد بسیار محدود، اختصاص به زنان نداشته ، بلکه متقابلا در مواردی شهادت مردان مورد قبول نیست . به عنوان مثال در مورد اثبات زنده متولد شدن طفل ، شهادت مرد چیزی از ارث را برای طفل ثابت نمی کند ولی با شهادت هر زن یک چهارم از ارث ثابت می شود و در این مورد فقط شهادت زنان ارزش دارد .
رابعا زن موجودی است که احساسات و عواطفش جنبه غالب شخصیتی او را تشکیل می دهد. لازم به ذکر است که این موضوع هیچ نقصی برای زن نیست ; بلکه اگر چنین نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشکال بود, چرا که زن و مرد مکمل یکدیگرند و جنبه های شخصیتی یکدیگر را تکمیل می کنند. به دلیل همین ویژگی و واقعیت - گرچه برخی آن را نمی خواهند بپذیرند - زن بیشتر از مرد تحت تاثیر احساسات قرار می گیرد و لذا ممکن است تحت تاثیر احساسات و عواطف مختلف , شهادتی بدهد که تنها موافق احساسات او باشد. اجتماع دو زن برای شهادت بر چیزی , ضریب اطمینان را در شهادت بالا می برد. از سوی دیگر از آسیب پذیری یک زن نیز در جریان شهادت و خصومت ها و درگیری های پس از آن نیز تا حدودی می کاهد.
اسلام به عنوان یک مکتب حقوقی واقع بین به این حقیقت توجه کرده و از آن جهت که این احتمال - احتمال خطای در تحمل شهادت و خطای در ادای شهادت - نسبت به زنان بیش ازمردان است شهادت دو زن را برابر با شهادت یک مرد دانسته است .
منابع:
( فلسفه حقوق ، ص 171- 173موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ). برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به : 1- نظام حقوق زن در اسلام ، شهید مطهری 2-زن در آیینه جمال و جلال ، آیت الله جوادی آملی 3- قرآن و مقام زن ، سیدعلی کمالی 4- فلسفه حقوق ، قدرت الله خسروشاهی ، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 5- قوانین فقه اسلامی ، ج 1، دکتر صبحی محمصانی ، ترجمه : جمال الدین جمالی محلاتی 6- روشنفکر و روشنفکرنما، داودالهامی 7- زن از دیدگاه اسلام ، ربانی خلخالی 8- درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام ، محمد رضا زیبایی نژاد - محمد تقی سبحانی